Derek Forbes and the Dark

Derek Forbes and the Dark – (zonder titel) **** cd recensie

Ik geef het toe. Ik ben er roodgloeiend bij. Ik ben een van die hardcore old school Simple Minds fans. Toen het hart en de ziel van Simple Minds, Derek Forbes (bas) en Michael MacNeil (toetsenist) de band verlieten, tussen 1985 en 1990, raakte de band definitief iets kwijt. Derek ‘I never have left Simple Minds’ dook op in Propaganda op hun ongeëvenaarde debuutalbum Eye to eye uit 1985. Hij dook, heel nu en dan, zelfs weer op in Simple Minds. Maar – alles bij elkaar – bleef het veel te stil en veel te lang ook, rond Derek Forbes. Four Good Men was een eerste teken van leven in de 21ste eeuw, welke Derek en Mick terugbrachten in een nieuwe band. Helaas hield deze samenwerking geen stand. Een samenwerking met Mick en de oud drummer van Simple Minds, Brian McGee die Sons of Dan gemunt werd, zag vervolgens wel de bloem maar niet de vrucht. Hierna tourde Derek met Brian McGee onder de naam XSM (Ex Simple Minds) met diverse deelnemende muzikanten. Tenslotte eindigde dit ook toen Derek de band verliet.

Thuiskomst..

Eindelijk, in 2016, werden de fans pleasantly disturbed met een nieuw album – Echoes**, wat een staalkaart was van de man zijn kunnen en sterke drijfveer om te laten zien wat nu de échte Simple Minds inhoudt en hield. Het was alsof hij snedig zei: ‘Ik hoop dat dit je probleem oplost’ zoals hij vilein zegt op een thuisvideo van hemzelf om te laten zien hoe de correcte baslijn moet worden gespeeld in I travel. Dat album – alsook het huidige – laat ons geen nieuwe nummers horen, maar de re-interpretatie van oude is niet alleen verfrissend, het laat zich aanhoren als de enig legitieme manier waarop dit gedaan moet worden. Wat is oud eigenlijk. Deze nummers, ook al zijn ze om en nabij 40 jaar oud, zullen nooit oud of gedateerd klinken. Op Echoes waren alle instrumenten bespeeld door Derek, wat liet zien wat een multi-talent hij is. Onzichtbaar en in de mist voor een veel, veel te lange tijd. Met Zanti – een samenwerking met Anni Hogan – smolten twee talenten samen in een soundtrack voor de 21ste eeuw. Derek zijn stem is meer Simple Minds dan die van Jim Kerr in de huidige Simple Minds. Nee, hij is niet perfect, maar is – meer dan – perfect voor deze muziek. Je zou hier niemand anders willen horen.

Met zijn huidige band, The Dark, voelt het alsof Derek Forbes dan eindelijk thuis komt. Opnieuw, zoals gezegd, de oude nummers zouden op het eerste gezicht als oude koek kunnen aan doen, maar hoe ver naast kun je er naast zitten. De manier waarop de nummers gebracht worden, laten zien hoezeer bas en keyboards het hart vormden van de oorspronkelijke Simple Minds sound. Stuwend, donker, opliftend, mini thrillers en reis-soundscapes, voorzien van een inventieve beat op de achtergrond.

Celebrate

Ieder nummer bespreken is hier onnodig. Ik pik er één uit: Celebrate. Luister hoe de keyboards een 21ste eeuws hart en ziel brengen in dit nummer. Het heeft warmte, diepte, sluipt als een stille wervelwind naar je toe en laat je achter met wat tranen. Goeie genade, wat hebben we dit nu voor decades gemist in de huidige Simple Minds! De toetsen dansen rond de akkoorden en thema’s, improviserend zonder het geweld aan te doen. Kleuren schilderend rond een al perfect schilderij. Werkelijk Kunst.

Ok, dan nog een tweede nummer: I travel. Hoor hoe kippevel veroorzakend de toetsen en algehele aanwezigheid hier van is. Het voelt zo veel meer levend dan hoe ze de afgelopen 30 jaar geleverd worden door toetsenisten ná Mick MacNeil. De hart en de ziel zijn terug. De ziel in de vorm van een andere MacNeill, niet The man in the sky, maar Brian McNeill (China Crisis) en de drums vlekkeloos gebracht in een stuwende backbeat door Tony Soave (The Silencers).

We smeken..

We smeken, we wensen, we verlangen. Laat corona weggaan en maak het weer mogelijk deze Big Man weer op tour te zien gaan. In de tussentijd hopend op Meer. Veel meer. Wat nieuw geschreven nummers, een EP, een compleet album? Derek heeft gezegd dat hij bezig is met nieuwe nummers ‘in the style of the old songs from the era’ de nalatenschap van de band nimmer ontkennend ‘the fans deserve this’.

Hier is je grootste fan. Ik hijs de vlag. Overdag en in het Donker. Alle dagen en alle nachten.

Thomas Kamphuis – 23 April 2020

Bekijk ook de eerdere recensies van Thomas Kamphuis op Ontopofmusic.com over Broken Hearted City van Zanti op http://ontopofmusic.com/2018/06/53758/ en die van Echoes van Derek Forbes http://ontopofmusic.com/2016/06/derek-forbes/